sunnuntai 8. tammikuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 773 Ihmisten maailmankuva. Osa 6. Neitsyt Maria emonen


Protestantit ympäri Eurooppaa suhtautuivat uskonpuhdistuksen aikaan 1500-1600 -luvuilla ja sen jälkeen hyvin vihamielisesti mm. Neitsyt Maria -kulttiin, mistä seurasi se, että katolisia pyrittiin eri tavoin leimaamaan pahoiksi ja naurettaviksi pyhimysten palvonnan takia.

Yksin tällainen pahis oli Englannin kuningatar Maria I, joka sai lisänimen verinen, siksi että hän teloitti satoja protestantteja. Toki Maria I:n toiminta ei ollut mitään verrattuna siihen, mitä anglikaanit, luterilaiset ja kalvinistit itse tekivät sotajoukkoineen 30 -vuotisessa sodassa, johon suomalaiset hakkapeliitatkin innolla osallistuivat osana suurvalta-Ruotsia.

     *    *    *

Protestanttien ja katolisten pysyvästä vastakkainasettelusta Euroopassa ja EU-alueella jäi elämään uskonnollinen legenda 'Bloody Mary', joka 1900- ja 2000-luvulla on muuttunut nykytarinaksi tai urbaanilegendaksi, joka on jaksanut kiinnostaa varsinkin nuoria tyttöjä ja naisia vuosisadasta toiseen.

Tarinassa on kiinnostavaa sen toiminnallisuus. Tarinaa ei vain kerrota vaan se on eräänlainen uskonnollinen rituaali, joka usein liittyy tilanteisiin, joissa joukko teinejä kokoontuu yhteen ja pitää hauskaa esim. syntymäpäiväjuhlilla tai pyjamabileissä.

Kertomus on tuttu myös suomalaisesta kansanperinteestä, sillä alun pitäen sen tarkoitus oli esim. lähteen pinnasta juhannusyönä nähdä tulevan puolison kasvot.

Uudessa uskonnollisessa kontekstissa veden pinta on muuttunut peiliksi, johon katsotaan. Usein tapahtumapaikkana nykypäivänä on kylpyhuone, jonne kaksi tyttöä menee kynttilä kädessä.

Pimeässä ja hiljaisessa huoneessa toinen tytöistä, jolla on kynttilä kädessä alkaa pahaenteisesti kutsua Mariaa nimeltä "Maria, Maria, Maria...". Toive on sama kuin 'pakanallisessa' kansanperinteessä eli nähdä peilistä se komistus. Pelkona on, että peilissä kuvastuukin verinen nainen (vaihtoehtoja on useita mm. Maria I tai Maria Worth), joka saattaa siepata tytön sielun peilimaailmaan ja jopa tappaa siihen paikkaan.

     *    *    *

'Bloody Mary' -tarinasta tekee kiinnostavan tietysti se, että tytöt / nuoret naiset tietyllä tavalla ottavat suuren riskin vain siksi, että saisivat tietää jotain tähdellistä omasta tulevaisuudestaan. Tämä tietysti edellyttää sitä, että he uskovat kertomukseen ja siihen, että siinä saattaa olla jotain totta ja heille oikeasti voi käydä kalpaten.

Tarina on myös muistutus siitä, miten vielä vuonna 2017 ihmisillä on paljon arkisia uskomuksia sen suhteen, että tekemällä ja sanomalla jotain maagista, he voivat vaikuttaa asioihin. Tähän kuuluu myös ajatus siitä, että kirosanojen ja yleensä voimasanojen sanominen on pahasta. Kukapa antaisi lastensa kirjoilla surutta, vaikka mitäpä haittaa siitä on kelleen?

Uskonnollisessa mielessä kaikki on luultavasti saanut alkunsa Mooseksen - itseltään isä-Jumalalta - saamista 10 käskystä, joista kolmas kuuluu

"Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu."

missä on selvästi taustalla sama 'pakanallinen' sanamagia kuin kansanperinteessä. Ja samaan maagisuuteen tietysti perustuvat muutkin ns. suuret uskonnot, jotka ovat kirjauskontoja eli joiden kannattajat uskovat, että "Toora", "Raamattu" tai "Koraani" ovat jumalan sanaa.

     *    *     *

Suomeen katolinen usko Neitsyt Maria -kultteineen saapui viimeistään Ruotsin tekemien ristiretkien aikaan 1100 -luvulla. Ja aivopesun jälkeen 1200 -luvulla Suomi sitten virallisesti liitettiin Ruotsiin, vaikka itäraja jäi 1300 -luvulle asti avoimeksi Novgorodin suuntaan. Käytännössä suurin osa nykyistä Suomen nientä oli ei-kenenkään-maata tai oli saamelaisten metsästys- ja kalastusmaita.

Kansanusko istui jukuripäisessä kansassa pitkään 1860 -luvulle Aleksis Kiven "Seitsemään veljekseen" asti, ja Neitsyt Maria emosen rinnalla suomalaiset puhuivat veden emästä ja emosesta vielä vuosisatoja.

Ja kuin taikaiskusta, yhdessä yössä vuonna 1521  Neitsyt Maria mm. "Messukirjassa" muuttui Jeesukseksi, minkä tempun Mikael Agricola teki sulkakynällään! Mikä näkyi myös loitsu- ja rukousperinteessä. Esim. kalansaaliita alettiin nyt papiston kehotuksesta pyytää suoraan Jeesukselta, mikä ei oikein mennyt läpi kansassa. Siitäkin huolimatta että uskonnollinen legenda kertoi, miten jossain kaukana Lähi-idässä Jeesus -niminen miekkonen oli Genesaretin järven rannalla ruokkinut tuhansia ihmisiä 5 leivällä ja 2 kalalla. Liian käsittämätön ihme tai taikatemppu yksinkertaisen kansan ymmärrettäväksi...

Suomalainen eränkävijä luotti enemmän itseensä ja veden emäänsä tai sen Vellamoksi päivitettyyn versioon. Ja nuoret naiset näkivät lähteestä sulhasensa kuvan, oman veden emänsä näyttämänä. Ruotsalaiset protagonistit sen sijaan lanseerasivat 'Mary Blood' -tarinasta oman yläluokkaisen versionsa, joka oli suosittu ennen muuta emämaa Ruotsissa.

Linkki:

Bloody Mary (folklore). Wikipedia
Bloody Mary Legend. Scaryforkids.com
Bloody Mary. Will chanting 'Bloody Mary' 13 times in front of a darkened mirror summon a vengeful ghost?. Snopes.com
Synty (mytologia). Wikipedia
Luomiskertomukset. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti