maanantai 9. tammikuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 774 Ihmisten maailmankuva. Osa 7. Pieni merenneito


Vellamon jälkeen astuivat estradille Vellamon tyttäret. Ja niin kävi muuallakin Euroopassa. Samalla siirryttiin suullisesta kerrontaperinteestä kirjalliseen - ja myös muiden medioiden kuin kirjan välittämään kerrontaan.

H.C. Andersenin "Pieni merenneito" (1836) on yksi ensimmäisiä kirjallisuudessa esiintyneitä merenneitoja, jonka esikuvana on Ondine -niminen haltia, jonka nimi tarkoittaa samaa kuin Vellamokin eli aaltoilua ja vellomista. Elias Lönnrotin "Kalevalassa" (1835) Vellamon tyttäret ovat aallottaria, joihin Ainokin liittyi mukaan.

Friedrich de la Motte Fouqué kirjoitti romaanin "Ondine" (1811) vielä aiemmin ja oli varhaisromantikko. Wikipedian mukaan tämän romaanin esikuvana ei kuitenkaan ollut Ondine vaan sen ranskalainen vastine Melusine. Antonin Dvorakin oopperan "Rusalka" (1901) sanotaan perustuvan Ondinen tarinaan. Rusalkat puolestaan ovat slaavilaisia merenneitoja. Tällä tavoin Vellamon tytärten tarinat, oli nimi sitten mikä hyvänsä, kietoutuvat toinen toisiinsa.

     *     *     *

Andersenin "Pieneen merenneitoon" perustuva Disneyn samanniminen kirja ja animaatio kuvastavat muutosta, joka kulttuurissa on 100-150 vuodessa tapahtunut. Tarina on pääpiirteissään samanlainen mutta lopussa Ariel ei joudu kohtuuttoman valintatilanteen eteen vaan hollywoodmaisesti päädytään happyendiin ja Ariel saa prinssinsä.

Periaatteellisena erona romantiikan ajan tarinalla ja nykytarinalla on sekin, ettei nykypäivänä pohdita, onko vedenneidoilla, nymfeillä tms. sielua. Sitä ei ainakaan tarinoissa pidetä relevanttina. Muutoin ihmisiä saattaa kuitenkin kiinnostaa kuolematon (?) sielunsa.

Yhteistä taas on tuo naimisiin meneminen ja parisuhteen syntyminen tai ainakin mahdollisuus siihen. Tosin Andersenin pieni merenneito tyri mahdollisuutensa ja muuttui lopulta meren vaahdoksi, mistä oli syntynytkin. - Ja jotta loppu ei olisi ollut liian yksinkertainen kristinuskoakin on saatu ympättyä aivan tarinan loppuun, kun pienen merenneidon sisaret saavat rukoilemalla jumalalta sielun sisarelleen, joka muuttuu ennen kuolemaansa ilman hengettäreksi ja hyvillä teoillaan lunastaa taivasosuutensa.

     *     *     *

Alkuperäisessä tarinassa pientä merenneitoa ensin yllytettiin tappamaan prinssinsä, jotta hän saavuttaisi itse kuolemattomuuden. Merenneito ei kuitenkaan sortunut kiusaukseen, mistä hänet sitten lopulta palkittiin - ja hän saavutti kuolemattomuuden tai sai sielun. - No, tapahtumakuvion taustalla oli kiusaaja, saatana tai tarinan velho. Ja tietysti voi kysyä, miten merenneidolle olisi (oikeasti) käynyt, mikäli hän olisi pistänyt prinssin puukolla hengiltä. Tuskin kovin hyvin.

Ehkä tällaisen tarinan purkamiseen sopii mm. sellainen draamaleikki, jossa osallistujat eläytyvät pienen merenneidon tai oikeastaan Disneyn Arielin osaan. Haaksirikkoutuneista laivoista mereen pohjaan painui jos jonkinlaisia esineitä, myös patsas prinssista, johon Ariel aluksi ihastuu tai rakastuu.

Patsaana voisi olla vaikkapa Manneken Pis, ja osallistujien tehtävänä on kertoa, mitä Ariel tässä hahmossa oikein näki!

     *     *     *

Seuraavaksi ryhmät esittävät ensimmäisen kohtaamisen haaksirikon jälkeen merellä. Ariel esiintyy eri tyyleillä, joista valitaan toimivin - tai hauskin. Millä tavoin Ariel saavuttaa sen mitä haluaa? Millä tavoin mennään aivan metsään?

Vaihtoehtoja voivat olla:  absurdi & surrealistinen draama / agit prop / antiikin tragedia / commedia dell 'arte / ekspressionismi / kansannäytelmä / katuteatteri / lastentelevisio / melodraama / minimalismi / musikaali / mykkäelokuva / naturalistinen draama / nukketeatteri / ooppera / perinteinen kauhuelokuva / romanttinen kertomus / salapoliisikertomus / Shakespearen näytelmä
 / tilannekomedia /  tähtien sota -tyyli / varietee -esitys ym. ym. mitä mieleen tulee.

Vaihtoehdot kirjoitetaan paperille ja tyylejä arvotaan vuorotellen eri ryhmille - ja sitten vain menoksi!

Prosessi jatkuu samalla tekniikalla kohtaus kohtaukselta - aina dramatisoidun kertomuksen loppuun asti. Välillä joku esitystä seuraava voi pysäyttää tilanteen ja panna päälle eteen- tai taaksekelauksen ja esimerkiksi ottaa jonkin tilanteen niin monta kertaa uudelleen kuin haluaa.

Esim. loppukohtaus vaikuttaa kiinnostavalta, jossa pieni merenneito muuttuu merenvaahdoksi. "(Hän) loi katseen prinssiin, sitten hän syöksyi laivasta mereen ja tunsi jäsentensä hajoavan vaahdoksi."

     *    *     *

Arpa osuu perinteiseen kauhuun (vampyyrit, zombit ym,). Miltähän näyttää, kun zombi-merenneito syöksyy mereen? Ja mitä on tapahtunut sitä ennen. Onko hän kenties aikonut / yrittänyt purra prinssiä? Miten prinssi on siihen suhtautunut? Ehkä prinssi kauhuissaan työnsi merenneidon veteen, kun tajusi, ettei tämä olekaan ihminen.

Mykkäelokuvassa pieni merenneito alkaa äkkiä pidellä päätään ja voihkia äänettömästi - ja sitten hän ottaa spurtin ja syöksyy mereen. Prinssi katsoo silmät pyöreinä mitä tapahtuu ja osoittaa kädellään mereen ja kauhoo apua ympäriltään. Kaikki vain seisovat hiljaa paikallaan kuin halvaantuneina...

TV:n lastenohjelma etenee verkkaisesti. Joku tarjoaa pienelle merenneidolle esim. pistoolia, jolla hänen on mahdollista ampua prinssinsä, jotta säilyttää oman henkensä. Neito kavahtaa pelkkää ajatusta ja alkaa itkeä. Prinssi yrittää lohduttaa, hän ei tiedä mistä on kysymys. Neito sanoo että hänen täytyy nyt lähteä. Prinssi ei ymmärrä ollenkaan mistä on kysymys - ja ennen kuin hän ehtii tajuta, pieni merenneito on hypännyt mereen. Prinssi jää surullisena katsomaan pois laivasta uivaan ja merenkuohuihin häviävään tyttöön.

     *     *     *

Lopuksi 'Pieni merenneito' -draamaa tutkitaan eri näkökulmista. Mitkä olivat eri hahmojen kannalta tarinan käänne- ja kohokohdat? Velhon kannalta käänne oli se, että hän sai merenneidon luopumaan mm. äänestään ja pyrstöstään, kohokohtana se kun merenneito oli muuttumassa merenvaahdoksi... Pienen merenneidon kannalta taas se, ettei hän saanut prinssiä rakastumaan itseensä tai ainakaan menemään naimisiin kanssaan. Toisaalta kohottavaa oli, että hän sai kuin saikin sentään sielun itselleen. Prinssin kannalta omat häät olivat keskeinen käänne ja myös elämän kohokohta.

Linkki:

Pieni merenneito. (1836, H.C. Andersenin satu). Wikipedia
Pieni merenneito (1989, Disney-elokuva). Wikipedia
Undine. Wikipedia
Synty (mytologia). Wikipedia
Luomiskertomukset. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti