torstai 16. helmikuuta 2017

Freire: "Sorrettujen pedagogiikka" (2005)

TULEE TÄHÄN!

Brasilialainen Paulo Freire (1921–1997) oli maailmankuulu pedagogi, joka organisoi monessa maassa köyhän työväestön koulutusta. Hänen pääteoksensa "Sorrettujen pedagogiikka" (1968) on kasvatustieteen moderni klassikko.
Freire kritisoi käsitystä, jonka mukaan oppilas tallettaa muistiinsa sisältöjä, jotka opettaja sinne tuottaa. Tämän sijaan hän korosti oppilaan aktiivisuutta sekä opettajan ja oppilaiden dialogia.

Yhteiskunnallinen tiedostaminen oli Freirelle tärkeä kasvatuksen tavoite: yhteiskunnalliset ongelmat motivoivat oppimaan ja ne voidaan yrittää ratkaista oppimisen keinoin. Kasvatuksen ja koulutuksen perimmäinen päämäärä on muuttaa maailmaa paremmaksi.

Freiren pääteos on edelleen välttämätöntä luettavaa kaikille pedagogiikasta ja yhteiskunnasta kiinnostuneille. (Vastapaino.fi)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti