maanantai 20. maaliskuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 800. "Kohtauksia eräästä päiväkotipäivästä. Osa 2. Kolme kohtausta (1)"



"No. niin. Sitten voimme siirtyä ensimmäisen kohtauksen esittämiseen. Kohtaukset eivät liity suoranaisesti toisiinsa, vaikka niiden tapahtumapaikkana on yksi ja sama päiväkoti."

Näyttelijät ottavat paikkansa ja valmistautuvat kohtaukseen.

"Ensimmäisessä kohtauksessa Sisko on eskari-ikäinen lapsi, Taina lapsen vanhempi ja Hilla päiväkodin täti."

    *    *    *

Tilanne on kaikille pienten lasten vanhemmille tuttu. Ollaan lähdössä aamulla päiväkotiin. Ja mikä tästä lähtemisestä tekee erityisen on se, että perheen pieni kullannuppu suoranainen monsteri kotona, mutta heti päästyään päiväkodin pihaan pienessä päässä kääntyy kytkin OFF- asennosta ON -asentoon. Ja hän on yhtä aurinkoa päiväkodin tädin tultua paikalle.

[Ollaan lähdössä päiväkotiin ja pukeudutaan eteisessä.]

Ä: Kumman pipon haluat?
L: En haluu pipoo, mä haluun lippiksen
Ä: Mut siellä on kyllä vielä kylmä
L: Mut kaikilla muillakin on lippikset!
Ä: No ota sit se lippis, äiti ottaa pipon varmuuden vuoksi, jos tädit vaikka haluukin että laitetaan pipo. Mut nyt lähdetään mulla on jo kauhee kiire.

[Lähdetään autoon, ollaan autossa.]

L: Koska sä tuut hakeen?
Ä: Neljältä, äiti pääsee neljältä töistä.
L: Mä haluun, että sä tuut kahdelta! Ku Perttukin haetaan aina kahdelta! Sit mulla ei oo enää ketään kaveriakaan.
Ä: Mä en kyllä mitenkään voi, ku mulla on semmonen palaveri iltapäivällä. (Lapsi alkaa itkeä.)
L: Mä HALUUN että sä tuut kahdelta! Sä oot ihan tyhmä äiti!
Ä: No, voi kulta! Noustaas nyt autosta, äidillä on oikeesti kova kiire.
L: Ja mä oisin halunnu ne Muumi-kengät enkä näitä tyhmiä saappaita!! (Lapsi huutaa ja ulvoo)
L: Kyllä tuut kahdelta!
Ä: No okei, äiti yrittää tulla kahdelta. 

[Sisällä päiväkodissa, täti tulee vastaan]

T: Huomenta
Ä: ... Huomenta
L: Mut haetaan kahdelta!
Ä: No, joo, mä yritän ehtiä siihen.
L: Ja haet mulle ne Muumi-kengät.
Ä: ...No joo.  (Tädille)
Ä: Sillä on tuolla kassissa sit pipo, ku se ei suostunut laittaan sitä. Mut ois varmaan hyvä olla kun aamupäivällä voi olla kylmä. Te varmaan saatte sen laittamaan sen.
L: Vilkutaks sä mulle äiti
Ä: Joo vilkutan
L: Monta kertaa sää vilkutat?
Ä: Kolme kertaa valoilla ja kolme kertaa kädellä.
L: Okei! Heippa äiti!

    *    *    *

"Sellainen tapaus. 

1) Mitä näitte äsken? Mistä se teille [äitinä / isänä, hoitajana] kertoi?" (Huom! Ehkä keskustelu pareittain / pienryhmässä.)

(Kuvaus siitä, mitä tapahtui. Äidin ja lapsen välinen joka aamuinen kamppailu. Tällaista se meidänkin arki usein on...)

"2) Oliko kohtaus uskottava? "

(Oli. Joka aamu ei ole ihan samanlaisia yhteenottoja mutta aina jotain.)

"3) Oliko kaikki niin kuin pitikin?"

(Niin. Elämä olisi ainakin helpompaa, jos asiat sujuisivat juoheasti. Mutta minkäs sille teet... Aina ei mene niin kuin haluaisi tms.)

(Mikä aiheutti ONGELMAT? lapsi ei tottele eli valtaongelma vai joku muu)

"4) Kenen tai keiden tarina se oli? Päähenkilö? (Huom! sorrettujen teatterissa sorrettu on protagonisti eli onko tässä sellaista? Oletus että lapsi ei voi hallita muita.)"

(Voi katsoa eri näkökulmista. Äidin, lapsen - tai myös päiväkodin työntekijän kannalta. Ehkä se on kuitenkin ennen muuta heikoimman lenkin eli lapsen tarina.)

     *      *      *

"Mennään hieman syvemmälle kohtaukseen ja otetaan se vielä uudestaan. Katsotaan mitä lapsen / äidin päässä liikkuu eri tilanteissa."

NÄMÄ KYSYMYKSET AJATUSÄÄNINÄ....

"5) Mitä lapsi / äiti halusi tai ei halunnut?" (Huom! Mistä tässä kamppailtiin. Lapsen eroahdistus, jota hän yrittää lieventää. Äidin kiire eli haluaa eroon tilanteesta mahdollisimman pian ja helpolla niin ettei lapsi ala parkua tms.)

(Lopulta lapsi ei kai olisi halunnut eroon äidistään. Halusi että tulee mahdollisimman aikaisin. Halusi että heiluttaa ja vilkuttaa valoja ym.)

MITÄ SANOVAT ÄÄNINÄ [vaiko mitään] VAIHTOEHDOISTAAN (KOKEILEEKO SITÄ ITSE TAI JOKU MUU)

"6) Mitä äiti olisi voinut tehdä toisin saavuttaakseen sen mitä tahtoi?"

(Ei olisi alkanut käydä kauppaa piposta ja lippiksestä ym. Jos lapsi parkuu, niin parkuu. Täytyy silti perustella, miksi tekee niin kuin tekee...)

(Huom! Mikä on ihannetila jota tavoitellaan? patsaiden veistäminen nykytilanteesta kohti ihannetilaa, eli miten kuilu kurotaan umpeen.)

TULEEKO YLEISÖLTÄ LISÄÄ VAIHTOEHTOJA

"7) Miten hän olisi tehnyt sen?"

(Varovaisesti, tunnustellen. Missä tilassa lapsi on? Mikä on varsinainen ongelma tilanteessa tms.)

LOPUKSI MAHDOLLISUUS FORUM-MENETELMÄN KÄYTTÖÖN

"8) Haluatko kokeilla miten käy? Hyvä tee se?" Vaihdetaan näyttelijä yleisön edustajaan tai näyttelijät toimivat ohjeiden mukaan.

Linkki:

Päiväkotitoiminta Suomessa. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti