tiistai 21. maaliskuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 801. "Kohtauksia eräästä päiväkotipäivästä. Osa 3. Kolme kohtausta (2)"



"Olemme nyt päiväkodissa ja lapset leikkivät mitä leikkivät. Kaksi poikaa ei vielä tiedä mitä tekisi - mistä pääsemme toiseen kohtaukseen."

Näyttelijät ottavat paikkansa ja valmistautuvat kohtaukseen.

"Tässä toisessa kohtauksessa Sisko on lastentarhanopettaja, Taina 1. lapsi ja Hilla 2. lapsi."

    *    *    *

Seuraava tilanne on päiväkodin työntekijöille tuttu. Yksi lapsi jollain tavalla onnistuu hallitsemaan karismallaan muita, vaikka hän ei välttämättä ole aina kovin ... kiva muita kohtaan. Silti muut hakeutuvat hänen seuraansa ja haluavat leikkiä hänen kanssaan. Eivät tietysti ihan kaikki...

[Lapset norkoilevat keksimättä mitään tekemistä.]

Ope: Hei, ottakaa vaikka joku peli. Mitäs te tykkäisitte pelata?
L1: Saisinko mä pelata sun kanssa? Saisinko?
L2: Jooo…
L1: Pelattaisko Afrikan tähteä?
L2: Afrikan tähti on ihan tyhmä. Pelataan Blokusta.
Ope: Niin otatteko tän Afrikan tähden?
L2: Eiku me otetaan Blokus.

[Lapset pöydän ääreen, peli esiin.]

Ope: Okei. Osaatteko te tän säännöt?
L1 ja L2: Joo.
L2: Mä otan siniset.
L1: Okei. Mä otan sit vihreät.
L2: Mä laitan ekana. Tossa.

[Laittaa palan pelilaudalle. L1 miettii ja laittaa oman palansa.]

L2: Mä blokkaan sut, kato! (Laittaa palan. L1 miettii, laittaa omansa.)
L2: Mä niin pussitan sut. Pussiin, pussiin, pussiin, pussiin, pussiin… (Nousee tuolissa ja kumartuu pelilaudan päälle, laittaa palan.)
L1: Mut kato, mä saan tosta vallattua!
L2: Oho. (Häkeltyy hieman.)
L2: Kuule, mun isoveli voi vaikka heittää sut laivan potkuriin, niin ettei susta jää jäljelle kuin viipaleita! (Iskee palan pelilaudalle.)
L2: Mä voitin! (Voitonriemuisena.)
L1: Okei, mä tulin toiseksi.
Ope: No, joko se peli loppui? Sehän oli nopeaa. Kumpi voitti?

[Lapset poistuvat. L1 vähän hämillään, L2 voitonriemuisena.]

    *    *    *

"Sellainen tapaus tämä toinen. 

1) Mitä näitte äsken? Mistä se teille [äitinä / isänä, hoitajana] kertoi?" (Huom! Ehkä keskustelu pareittain / pienryhmässä.)

(Kuvaus siitä, mitä tapahtui. Lapsen ja lapsen välinen vuorovaikutus tai peli, jossa toinen hallitsee toista.)

"2) Oliko kohtaus uskottava? "

(Oli. Näinhän se on aikuistenkin maailmassa. On vahvoja ja hallitsevia tyyppejä. Ja on vaikea sanoa mitä karisma on, millä he pitävät toisia otteessaan.)

"3) Oliko kaikki niin kuin pitikin?"

(Oli ja ei ollut. Tällaista elämä on, mutta tarvitseeko sen olla niin että toinen on niskan päällä.)

(Mikä on ONGELMA vai onko sitä? Vihamielinen käyttäytyminen toista kohtaan? Vallankäyttö, vaikka on muutenkin vahvempi ja toisen mobbaaminen, kiusaaminen.)

"4) Kenen tai keiden tarina se oli? Päähenkilö? (Huom! sorrettujen teatterissa sorrettu on protagonisti eli onko tässä sellaista? Oletus että lapsi ei voi hallita aikuisia, mutta entä nyt? Voiko lapsi hallita toista lasta.)"

(Voi katsoa kumman tahansa lapsen näkökulmasta. Tai myös päiväkodin työntekijän kannalta. Ehkä se on kuitenkin ennen muuta heikoimman lenkin eli 2. lapsen tarina. Vai vahvemman. Vai molempien.)

     *      *      *

"Mennään hieman syvemmälle kohtaukseen ja otetaan se vielä uudestaan. Katsotaan mitä lasten päissä liikkuu eri tilanteissa."

NÄMÄ KYSYMYKSET KUUMASSA TUOLISSA...

"5) Mitä lapsi / lapsi / hoitaja halusi tai ei halunnut?" (Huom! Mistä tässä pelattiin / kamppailtiin. Lapsi ei halua vain voittaa toista, vaan voittaa toisen totaalisesti, hallita toista, alistaa toisen. Entä toinen?)

MITÄ SANOVAT KUUMASSA TUOLISSA VAIHTOEHDOISTAAN [vaiko mitään]

"6) Mitä 1. / 2. lapsi olisi voinut tehdä toisin saavuttaakseen sen mitä tahtoi [vai oliko sadisti / masokisti tms. ja sai mitä tahtoi]?"

(Kummatkin halusivat pelata Blokusta ja pelasivat... Entä hoitaja.)

TULEEKO YLEISÖLTÄ VAIHTOEHTOJA TOISIN TEKEMISEEN, HELPOTETAAN TEHTÄVÄÄ MENEMÄLLÄ AIKAHYPYLLÄ 10 VUODEN PÄÄHÄN TULEVAISUUTEEN MISTÄ PATSAAT

"7) Miten hän olisi tehnyt sen [toisin nyt ja tulevaisuudessa]?"

(Yrittänyt tosissaan voittaa? Entä miltä tilanne näyttää yläkoulun viimeisellä luokalla. Onko mikään muuttunut. Fatalismi.)

"8) Haluatko kokeilla miten käy? Hyvä tee se?" Tehdään patsaita.

(Ryhmät miettivät minkälaisia lapset ovat 10 vuoden kuluttua 16-7-vuotiaana. Mitä ryhmät näkevät toistensa patsaissa.)


Linkki:

Päiväkotitoiminta Suomessa. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti