torstai 30. maaliskuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 805. "Kohtauksia eräästä päiväkotipäivästä. Osa 4. Kolme kohtausta (3)"



"Olemme päässeet kolmanteen - eli viimeiseen kohtaukseen."  Näyttelijät ottavat paikkansa ja valmistautuvat kohtaukseen. "Tässä viimeisessä kohtauksessa Sisko on jälleen lapsi, Taina on täti ja Heidi puolestaan äiti."

    *    *    *

Tilanne on päiväkodin työntekijöille yllättävä, eikä sitä ole voinut ennakoida. Lapsi on kertonut vanhemmalleen jotain, minkä aikuinen on uskonut...

Nyt ollaan tilanteessa, jossa äiti on tullut hakemaan kullannuppuaan takaisin kotiin.

[Äiti tulee hakemaan lasta. Paikalla lastentarhanopettaja.]

Ä: Joo, et ku, täällä ei sit kuulemma ollenkaan saa mennä pissalle. (Lähestyy)

T: Ai mitä?

Ä: Niin että kun Venla sano että täällä ei pääse pissalle ja tädit pitää käsistä kiinni.

T: Aijaa, nyt kuulostaa vähän oudolta. Kerrotko lisää, mikäs tämmönen tilanne on ollut.

Ä: No kun Venla sano että näin on tapahtunut ja että käsistä pidetty.

T: Mä en kyllä usko tällaista tapahtuneen. Meillä lapset saa käydä vessassa kun on hätä. Tämänikäiset lapset tietää itse koska on hätä ja käyvät itse vessassa. 

Ä: Aijaa. Ai sillaiks se juttu sit meni... No mites se syöminen? Ku kotona se syö vaan isän tuomia sipsejä ja suklaata. Onks se syönyt sen 2 dl puuroa aamupalalla?

T: Se on kyllä aika iso annos näin pieniruokaiselle lapselle. Olis tärkeetä että ruokailu ois lapselle mukava juttu. Olis tärkeetä että hän kokis selviytyvänsä siitä annoksesta jonka ottaa.

Ä: Mut kun se paino ei vaan nouse, kyllä sen tarvis syödä täällä enemmän!

T: Meillä lähdetään lapsenkokoisista annoksista ja syödään säännöllisesti. Sitten kun saadaan se säännöllinen ruokailurytmi kuntoon päiväkodissa ja kotona niin eiköhän se paino siitä sitten ala nousta. 

    *    *    *

"Sellainen tapaus tämä kolmas. 

1) Mitä näitte äsken? Mistä se teille [äitinä / isänä, hoitajana] kertoi?" (Huom! Keskustelu pareittain / pienryhmässä.)

(Kuvaus siitä, mitä tapahtui. Mitä äiti kertoo päiväkodin työntekijälle. Mitä lapsi oli kertonut hänelle.)

"2) Oliko kohtaus uskottava? "

(Oli. Lapset kertovat kaikenlaisia asioita vanhemmille, eivätkä he aina voi arvioida mikä on totta ja mikä ei. Ja miksi he kertovat mitä kertovat tms.)

"3) Oliko kaikki niin kuin pitikin?"

(Ei ollut. Äiti ei puhunut työntekijälle kuin aikuinen aikuiselle, vai?)

(Mikä on ONGELMA vai onko sitä? Äiti väittää jotain lapsen suulla ja vaatii työntekijöitä toimimaan haluamallaan tavalla.)

"4) Kenen tai keiden tarina se oli? Päähenkilö? (Huom! sorrettujen teatterissa sorrettu on protagonisti eli onko tässä sellaista? Oletus että lapsi ei voi hallita aikuisia, vai voiko joissain tilanteissa.)"

(Lapselle on selvästi tapahtunut  jotain, jonka hän on tulkinnut tavallaan...  Mistä tässä on oikein kysymys.)

     *      *      *

"Mennään hieman pidemmälle, mihin kohtaus voi pahimmillaan tänä päivänä johtaa. Eli kuvitellaan että tieto päiväkodin toiminnasta leviää huhuna julkisuuteen."

KIRJOITTAKAA LÖÖPPEJÄ NÄKEMÄNNE TILANTEEN PERUSTEELLA ERI NÄKÖKULMISTA...

"5) Mitä lapsi / lapsi / hoitaja halusi tai ei halunnut?" (Huom! Mistä tässä pelattiin / kamppailtiin. Mitä lapsi tilanteessa halusi? Millaista huomiota. Ja mihin se johti.)

KESKUSTELU SIITÄ, MITEN OLISI VOINUT MENNÄ TOISIN...

"6) Mitä lapsi / aikuinen olisi voinut tehdä toisin saavuttaakseen sen mitä tahtoi [vai tarvitsiko tilanteen johtaa siihen mihin se johti]?"

(Asian selvittäminen asiana.)

"7) Miten aikuinen / lapsi olisi tehnyt sen [toisin]?"

(Vanhempi olisi saanut hänet kertomaan tarkkaan sen mitä oli tapahtunut, mikäli mahdollista. Tunteet.)

PIKA-FOORUMI?

"8) Haluatko kokeilla miten käy? Hyvä tee se?" Tehdään patsaita tai otetaan tilanne näytellen.


Linkki:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti