keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 805. Näytelmä jota en nähnyt ja toinenkin ...


Myönnän, olen surkea teatterissa kävijä. Olen käynyt siellä ja täällä 2000 -luvulla tosi harvoin, vaikka sinänsä pidänkin teatterista. On monia syitä, miksi en ole käynyt teatterissa ja yksi niistä on se, etten ole halunnut käydä siellä yksin...

Yksi paikka jossa en ole koskaan käynyt on Svenska Teatern. Muutama vuosi sitten olisin halunnut nähdä Minna Canthin "Sylvin" teatterissa, jossa se näytettiin aikoinaan ensimmäisen kerran. Minulla ei kaiken kaikkiaan ole koskaan ollut minkäänlaista suhdetta tai kosketusta ruotsalaisuuteen Suomessa, ja se on lapsuudesta ja kouluajoista lähtien ollut vain outo kummajainen.

Aina silloin tällöin bongaan kiinnostavan näytelmän samaisesta teatterista kuten vasta ohjelmistosta poistuneen Duncan MacMillanin näytelmän "Every Brilliant Thing" (Allt som är underbart) tai juuri menellään olevan Lucas Svenssonin näytelmän "Tove", joka kertoo Tove Janssonin elämästä. Ja luulen etten "Toveakaan" tule koskaan näkemään.

    *    *    *

Mutta onneksi on tuubi, josta voi katsoa mainoksia ja trailereita esityksistä. Näytelmien vastaanotosta on myös videoita sekä mediassa monenlaisia arvosteluita. Se riittää minulle. Olen nojatuoliteatterinharrastaja.

Linkkejä:

Tove - Svenska Teatern
Allt som är underbart - Svenska Teatern
Sylvi - (Åbo) Svenska Teatern

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti