torstai 25. toukokuuta 2017

TYHJÄ PAPERI KERTOO. Osa 817. Paranneltua sorrettujen teatteria?



Olen tänään lukenut pari kertaa läpi yhtä artikkelia, jonka tekijät Bruce Burton & John O'Toole väittävät parannelleensa Augusto Boalin sorrettujen teatteria. Teksti on yksinkertainen ja dokumentoi kirjoittajiensa liki 10 vuotista uraan draamakasvattajina ja tutkijoina Australiassa.

Miehet ovat kehittäneet liki 100 koulussa kiusaamisen vastaista toimintamallia, joka haastaa lukuisat maailmalla liikkuvat mallit kuten suomalaisen KiVa Koulun. Jotain tällaista olin jo jonkin aikaa etsinytkin.

     *     *     *

Kiusaamisen vastaisten ohjelmien ongelmana on, että ne lähinnä vain hetkellisesti vaikuttavat kiusaamiseen - ja mitä vanhempia nuoret ovat, sitä vähemmän ennaltaehkäisevillä toimilla on vaikutuksia.

"Parannellun forum-teatterin" hyvänä puolena on että toimintamalli on yksinkertainen ja helposti kloonattavissa halvalla suureen määrään kouluja - ja kaiken lisäksi kaikille luokka-asteille. Ideana on kouluttaa yläkoulun oppilaita toimintamallin käyttäjiksi, jotka siirtävät osaamisensa kahta (2) vuotta nuoremmille, jotka puolestaan siirtävät osaamisensa vielä heitä nuoremmille.

Koska toiminta on jatkuvaa, sillä on pysyvä vaikutus koulujen toimintakulttuuriin. Siinä missä esim. suomalainen Kiva Koulun painopiste on kiusaamiseen puuttumisessa, jälkikäteisessä interventiossa, tämä malli antaa oppilaille valmiudet koko ajan puuttua siihen, mitä he näkevät ympärillään.

     *     *     *

Burtonin & O'Toolen mallissakin ovat omat heikkoutensa. He ovat luopuneet ajatuksesta, että esim. Australiassa olisi sorrettuja (esim. monet aboriginaali-lapset) vaan he vain näkevät, että ihmisten välisissä suhteissa on ongelmia, jotka vaativat ratkaisua.

Oppilaat voivat halutessaan yhtä perustellusti samastua niin kiusaajaan kuin kiusattuun, minkä tuntuu yhtäkkiä aika kummalliselta ajatukselta. Lisäksi he haluavat välttää stigmaa, jonka kiusaaja saa toiminnastaan. He eivät haluta leimata ketään miksikään.

Ongelmana tietysti on, että yhteiskunnassa on yhä enemmän ihmisiä, lapsia ja nuoria, jotka ovat oikeasti muita huonommassa asemassa ja sorrettuja.

Linkki:

Burton, B. & O'Toole, J. 2005. Enhanced forum theatre: Where Boal's Theatre of the Oppressed meet process drama in the classroom. NJ. Drama Australia Journal 2, 49 - 57.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti