torstai 23. marraskuuta 2017

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 519 - Että sillain, kommentteja koulusta


Tänä aamuna YLE:n sivustolla oli opettaja-kirjailija Tommi Kinnusen kolumni, jota on vaikea olla kommentoimatta. Sen perusteella voi tehdä muutenkin yleistyksiä ihmisistä ja heidän tavoistaan ajatella asioista.

"Kaikkien mielessä peruskoulu ei (..) lakkaa koskaan. Hämmentävän moni ei aikuisenakaan pysty puhumaan koulusta objektiivisesti. Jokaisen osallistujan suhtautuminen koululaitokseen pohjautuu omiin lapsuus- ja nuoruuskokemuksiin, ja siksi koulua käsittelevä keskustelu ei aina kerro juuri mitään tämän päivän opetuksesta, vaan jostakin, joka tapahtui joskus ennen. "

Politiikkakaan ei ole subjektiivinen asia niin kuin meille on aina annettu ymmärtää. Suurin osa porvaripuolueista ei edusta ihmisiä, jotka niitä äänestävät. Ja suurinta osaa kansasta ei Suomen tasavallassa edusta yksikään puolue.

"Koulukeskusteluun tyrkytetään osallistujien omia muistoja, joiden pohjalta vaaditaan radikaaleja muutoksia. Jos eläkeikää lähestynyt kansankynttilä pakotti syömään kaurapuuron loppuun oppikoulussa vuonna -63, tarkoittaa se, että opetus on tänäänkin asiantuntematonta eikä nuoria kuunnella."

Koulutuksessa ja opetuksessa teoriat ja ideologiat tulevat ja menevät, mutta esim. historian ja yhteiskuntatiedon opetus on sisällöltään ideologisesti yhtä ja samaa nationalistista hapatusta ja kristillisen yhtenäiskulttuurin lietsontaa.

"Harvoin pohditaan sitä, että oppiaineiden sisältö ei ole opettajan päätettävissä, ilmaiseksi tarjottavat ruoat valmistetaan muutamalla eurolla tai että opettajan täytyy ristiriitatilanteissa tehdä isoja päätöksiä muutamassa sekunnissa. "

Opettajien osaaminen liittyy opetettavien sisältöjen ohella - ja ennen muuta - oman aineen opetustaitoon ja yleensä pedagogiikkaan. Silti toiminnalliset menetelmät ja draama ovat yhteiskuntataitoja opettaville liki tuntemattomia. Eteen tulevia tilanteita ja keskusteluita ei reflektoida vaan sujuvasti ohitetaan ja siirrytään suoraan seuraavaan asiaan.

"Tämän vuoden lokakuussa asetetussa kansallisessa lukutaitofoorumissa lukuinnon heikkenemistä pohtivat (siirryt toiseen palveluun) viisi toiminnanjohtajaa, kuusi kirjailijaa, pari toimitusjohtajaa, mutta vain yksi ope."

Niin, opettajien on vaikea vielä tänä päivänä hyväksyä, että ihmiset lukevat ja tekevät lopulta  mitä haluavat. Lukevat muutakin uskonnollista kirjallisuutta kuin Lutherin tekstejä ja Raamattua.

"Vaikka KiVa-ohjelman myötä koulukiusaaminen on vähentynyt, opinahjot kuvataan yksittäisten surullisten tarinoiden kautta. Vaikka tutkimusten mukaan suomalainen koulu on maailman huippua, opettajat leimataan kollektiivisesti digivastaisiksi."

Kiva-koulu on ollut suhteellisen tehoton ja opettajakeskeinen ohjelma, Draaman menetelmät sopisivat näidenkin ongelmien käsittelyyn erinomaisesti.

Niin ja kai sitä on sanottava, että olen niin draaman kuin kirjoittamisen ohjaaja, ammattiopettaja sekä tietysti kirjastonhoitaja, joka on tehnyt web-palvelinohjelmoijankin työtä.

Link:

Tommi Kinnusen kolumni: Kaikilla on mielipide koulusta, mutta opettajilta ei kysytä mitään
Opettajien ääni ei kuulu suomalaisessa koulukeskustelussa. Tommi Kinnunen ihmettelee miksi opettajat eivät kelpaa koulun asintuntijoiksi. Yle / Uutiset 23.11.2017


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti