tiistai 24. heinäkuuta 2018

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 606 - Omiiko katolinen kirkko siouxien pyhän miehen Mustan Hirven?


"The church’s special recognition of Black Elk’s saintly life will provide the Indian faith-community, and peoples everywhere, the example of a very special person whose presence to others is worthy of imitation. As a model, he showed how Native American culture could enrich the Body of Christ, integrating the two traditions, thereby bringing a richness to both." (Catholic Diocese of Rapid City)

Jälleen kerran asiat ovat käännetty päälaelleen. Suomessa tämä tapahtui 1100 -luvulla, kun ristiretkeläiset löivät hämäläisiä talonpoikia raamatulla päähän ja Ruotsi perusti siirtokuntiaan mm. rakentamalla linnan Hämeeseen.

Jos katolisen kirkon sanoman Mustasta Hirvestä ottaa kirjaimellisesti, niin hyvä. Musta Hirvi nimittäin sanoutui irti 1930 -luvulla katolisesta kirkosta ja katui sitä, että oli osallistunut kristinuskon levittämiseen katakeettana kansansa keskuudessa. Joten kaikki katoliset esim. Timo Soinin johdolla eroamaan kirkosta ja tutustumaan muinaissuomalaiseen uskomusjärjestelmään!

     *     *     *

Kulttuurinen omiminen, josta Suomessakin on kuluneen vuoden aikana puhuttu, ei voisi mennä pidemmälle kuin tässä tapauksessa. Toivottavasti esimerkiksi American Indian Movement ja alkuperäiskansojen etujärjestöt saavat tehtyä asialle jotain.

Lähetystyö sioux-intiaanien keskuudessa alkoi jo 1600 -luvulla, kun jesuiitat alkoivat käännyttää intiaaneja, mutta eivät kovin hyvällä menestyksellä. Heidän jälkeensä lähinnä 1800 -luvun lopulla saapuivat monet protestanttiset ryhmät, mikä hämmensi mm. lakotoja, joihin Musta Hirvi kuului.

     *     *     *

Siouxien kurja asema reservaateissa ja osana USA:a sai Mustan Hirven miettimään tilannetta strategisesti. Jos hänen kansansa osallistuisi katolisten seurakuntien toimintaan, he saisivat hyväksyntää amerikkalaisessa yhteiskunnassa - ja he saisivat lopulta ehkä palautettua maansa ja asemansa kansana, jotka heiltä oli viety.

Musta Hirvi näki ettei esim. lakotojen tarvinnut luopua mistään liittyessään katolisiin seurakuntiin, mutta he saivat sen mukana mm. rahaa ruokaan, koulutusta ja pääsivät tutustumaan valkoisten voimaan, joka oli osoittautunut ainakin hetkellisesti heitä vahvemmaksi.

Ja totta, Musta Hirvi, näki joitain yhtäläisyyksiä kristinuskossa ja heidän omassa uskomusjärjestelmässään, mutta omaansa hän piti selkeästi parempana, mutta joitain ideoita sentään saattoi ottaa kristinuskosta käyttöön. Näinhän oli tehnyt myös alkuperäiskansojen keskuudessa levinnyt ghost dance -liike, jonka toimintaan Musta Hirvikin oli 1890 -luvulla osallistunut.

      *      *      *

Lopulta yli 80 -vuotiaana miehenä Musta Hirvi oli pettynyt mies ja hän koki epäonnistuneensa ja tehneensä karkean virheen  ryhtyessään katoliseksi katakeetaksi, mutta tehtyä ei saanut tekemättömäksi. Viimeisenä vuosikymmenenään hän teki kaikkensa vahvistaakseen siouxien omaa näkemystä maailmasta ja universumista. Hän ei puhunut vaan lauloi, tanssi, rummutti ja teki esityksiään, joita järjestettiin mm. Black Hillsin alueella turisteille, mistä hän sai valkoisilta rahallista korvausta.

Erityisen tärkeänä Musta Hirvi piti yhtä seremoniaa eli (rauhan)piipun käyttöä ystävällisten suhteiden lujittajana. Hänen visionaan oli, että sellaisesta tappamisesta, jonka valkoinen mies oli tuonut Pohjois-Amerikkaan on mahdollistua päästä eroon kokonaan, kun osapuolet sopivat keskenään asioista tilaisuuksissa, joissa on piippu-seremonioita.

Sopimusten tekemisen jälkeen sotaa voidaan vain leikkiä ikään kuin draamana. Entiset viholliset voivat kokoontua seremoniallisiin sotiin, eräänlaisiin urheilutapahtumiin ja ottaa mittaa toisistaan.

Linkit:

This Native American is officially on the path to sainthood. Catholic News 01.11.2017

Black Elk, Servant of God. Diocese of Rapid City

Black Elk. Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti