keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

- CARPE DIEM - Tartu hetkeen - 609 - Omiiko katolinen kirkko siouxien pyhän miehen Mustan Hirven? Osa 2


"The church’s special recognition of Black Elk’s saintly life will provide the Indian faith-community, and peoples everywhere, the example of a very special person whose presence to others is worthy of imitation. As a model, he showed how Native American culture could enrich the Body of Christ, integrating the two traditions, thereby bringing a richness to both." (Catholic Diocese of Rapid City)

Mustan Hirven ajatus oli päinvastainen. Lakotat ja yleensä siouxit olivat omaksuneet muiden alkuperäiskansojen tarinoita ja perinteet olivat olleet koko ajan vuorovaikutuksessa keskenään. Valkoisen miehen uskonto oli vain yksi monista tavoista hahmottaa maailmaa ja todellisuutta, ja siitä saattoi ottaa käyttöönsä toimivia osia.

Hän näki että lakotoiden legendat, rituaalit ja elämäntapa olivat sellaisia, että ne olivat soveltuvin osin otettavissa muidenkin käyttöön. Ja tässä oli keskeisessä asemassa "Valkoisen biisoninaisen" -legenda ja (rauhan)piippu seremonioineen. Vaikuttaa siltä että 1900-2000 -lukujen lakota-aktivistit ym. eivät ole ymmärtäneet tätä vaan käpertyvät sisäänpäin ja haluvat sulkea muut kuin alkuperäiskansat ulkopuolelleen. (Mikä tosin saattaa olla jonkin aikaa taktisesti viisasta...)

Valitettavaa on jos jonkinlaista pyhää sotaa julistavat siouxit eivät ymmärrä pitää kiinni taitavasti kansansa asiaa vaikeina aikoina ajaneesta Mustasta Hirvestä vaan heittävät katoliset pois liikkeestään.  Hänhän näytti millä tavoin voi "kääntyä" katoliseksi ja lähteä sitten kirkosta pois.

Luulisin että valkoisen miehen uskonnosta - ja myös omista vanhentuneista uskomuksista - ollaan muutenkin jossain vaiheessa mielellään luopumassa, kun tilanne siihen on kypsä. Uskontoja sinänsähän ei tarvita enää tällä modernilla tieteen aikakaudella mihinkään, mutta maailmaa tarvitsee aina hahmottaa jollain tavoin.

     *      *      *

Ristiriitaista kehityksessä on, että monet aktivistit itse kuuluvat alkuperäisasukkaiden omaan katolista kirkkoa lähellä olevaan kirkkoon (native american church) tai katoliseen kirkkoon. Samaan aikaan kuitenkin ylläpidetään ja ajetaan ajatusta Etelä- ja Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen yhteisestä liikkeestä (Pan-Indian Movement), jonka ajatukset konkretisoituvat tänä päivänä ehkä parhaiten siouxien Lakotah -valtiossa, jota yksikään maa ei ole vielä tunnustanut. Valtion sisällä jokainen alkuperäiskansa voi toimia omien ja yhteisten perinteiden mukaan.

Linkit:

This Native American is officially on the path to sainthood. Catholic News 01.11.2017

Black Elk, Servant of God. Diocese of Rapid City

Black Elk. Wikipedia

Ta Kola Ota(Darrell Standing Elk)Beloved Leader Walks Quietly Down the Holy road. Indian Country Today 20.09.2015

Selling the Sacred: Get Your Master’s in Native American Shamanism? By Christina Rose. Indian Country Today 05.11.2014

Lakota Declaration of War. By Valerie Taliman. The People's Paths / NAAIP Articles (1993)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti