perjantai 20. heinäkuuta 2018

Goble: "Buffalo woman" (1984)


Joen rannalla nuori metsästäjä jännittää jousensa kohti biisonia, joka on juomassa vettä. Ennen kuin hän ehtii lennättää nuolensa, hänen edessään ei enää olekaan biisonia - vaan siinä seisoo kaunis nuori nainen. Ja hänestä tuntuu että hänen on naitava tuo nainen.

Metsästäjän kansa vieroksuu perheentöntä ja suvutonta naista ja niin nainen päättää palata sinne, mistä oli lähtenytkin poikansa Vasikka Pojan kanssa. Poikaansa ja naistaan rakastava metsästäjä lähtee perheensä perään. Mutta häntä varoitetaan: biisonikansa on vihainen maasta ylösnousseelle kansalle (Straight-up-people). Ja jos nuori mies ei löydä vaimoaan ja poikaansa biisoneiden joukosta hänelle käy huonosti. (Takakansi)

     *     *     *

Kirjoittaja-kuvittaja Paul Goble on kirjoittanut tukun lastenkirjoja, jotka perustuvat tasankointiaanien tarinoihin, joista tämä on yksi, mikä herättää monenlaisia ajatuksia. Kirjansa alussa on joukko lähteitä tai viittauksia teoksiin, joissa on eri heimojen versioita tästä Biisoninaisen -tarinasta. Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä vastaavanlainen tarina olisi karhun ja ihmisen välisestä suhteesta. Monen kansan perinteessä kansan tai heimon nuori nainen menee karhulle morsiameksi. Näin on ollut myös suomalais-ugrilaisten kansojen ja heimojen kohdalla, minkä jatkoa ovat nykyiset karhunpeijaiset, vaikka tapahtuman uskomuksellinen pohja onkin nykyään toisenlainen. Tämä merkitsee mm. sitä, että vuonna 2018 karhua ei arvosteta ja kunnioiteta samalla tavalla kuin aiemmin.

Samanlaisen inflaation - mutta toisesta syystä - on kärsinyt myös biisoni. Kun eurooppalaiset siirtolaiset tappoivat vuonna 1874 biisonin lähes sukupuuttoon, tarinoilta putosi pohja pois ja esim. siouxit joutuivat miettimään koko maailmankuvansa ja elämäntapansa uudelleen. Sioux-kansa itsekin oli kansanmurhan seurauksena sukupuuton partaalla.

     *     *      *

Goblen listassa ei ole mainintaa yhdestäkään sioux-heimosta ja heidän tarinastaan, mikä herättää kysymyksen, missä vaiheessa siitä on ehkä luovuttu. Korvasiko esimerkiksi tarina Valkoisesta biisoninaisesta ym. uudemmat tarinat tämän tarinat? Ajatuksellisesti jälkimmäinen tarina sijoittuu ajattomassa ajassa paljon myöhäisempään ajankohtaan kuin edellinen tarina.

Joissain tarinoissa lakotat ja biisonit muodostivat liiton jo ennen kuin ihmiset, sioux-kansa nousi maan pinnalle. Tämä tarina on ehkä rinnakkaistarina Valkoiselle biisoninaiselle ja kuvaa yhtä vaihetta tarinoiden muuttuessa toisiksi. Lisäksi lakotat itse kertoessaan tarinaa korostavat, että valkoinen biisoninainen tuli heidän luokseen vaiheessa, jolloin he olivat jo unohtaneet vanhat tarinat ja niiden opetukset tms.

     *      *       *

Varmasti tämä tarina on ollut myös siouxien eli biisonikansan tarina, mutta siitä on siis syystä tai toisesta jossain vaiheessa luovuttu. Tietyllä tavalla biisonien ja lakotojen liitosta oli tullut niin itsestäänselvä asia, ettei sitä tarvinnut enää kertoa tällaisella tarinalla. Ja tietyllä tavalla omalla tarinallaan siouxit tekivät itsestäänikään kuin "biisonien valitun kansan". Heistä oli tullut pohjoisten tasankojen valtiaita ja he olivat ylivertaisia muihin verrattuna monissa asioissa.

Biisoninainen tarinassa jokainen alkuperäiskansa kertoo yhden ja saman tarinan hieman toisin tarkastellen tilannetta omasta näkökulmastaan. Jokainen julistautuu omalta osaltaan biisonikansaksi. Käytännössä kaikki eivät voineet olla samalla tavalla biisonikansoja. - Toisaalta monet paikat Black Hills -vuoristossa tasonkojen keskellä ja niiden lähellä olivat eri kansoille yhtä lailla pyhiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti