keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Gustafsson: "Huorasatu" (2011)

Huora, neitsyt, äiti, madonna vai Cher? Suppeahko valikoima. "Huorasatu" (2011) kertoo totuuden naisen esihistoriasta, klitoriksen mysteeristä ja naisvankilan jännittävästä arjesta sekä siitä, mitä todella tapahtuu tyttöjen makuuhuoneissa. Teos pureutuu rujon runollisesti jumaluuteen, eläimellisyyteen ja ihmisyyteen, naisten ja miesten väliseen ristiriitaan, sopivan pukeutumisen ongelmallisuuteen, väkivallan välttämättömyyteen, seksin pohjattomaan hämmentävyyteen, rahaan ja rahattomuuteen sekä tietysti lihaan, kaikissa ilmenemismuodoissaan.

Kirja näyttää keskisormea kaikkien niiden puolesta, joita on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti lajin, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen tai sosiaalisen statuksen vuoksi. "Huorasatu" on tekijänsä mukaan vähän kuin "Raamattu". Vain lyhyempi. (Into Kustannuksen sivusto)

     *     *     *

Pidin tästä kirjasta kovasti ennen muuta siksi, että se oli nimensä mukaisesti satu aikuisille. Kirjassa liikutaan sujuvasti Haadeksesta aina jumalten valtakuntaan Olympos-vuorille asti; ja jumalat asuvat ihmisten keskuudessa niin kuin antiikin Kreikan aikaan. Pääosassa kirjassa ovat naisjumaluudet - ennen muuta kauneuden jumalatar Afrodite ja suuri jumalatar Isis -, joita voi nähdä kuljeksimassa pitkin HELsingin katuja kuin keitä tahansa muita diivoja. Tosin ihmisten maailmassa Afroditelle lankeaa mm. huoran ja naisvangin roolit mikä ei menoa kovasti haittaa. Kauneutensa ansioista Afroditesta tosin tulee myös pamela-anderson -tyylinen seksipommi.

Kirjassa kerrotaan niin kuin kustantajan sivustolta käy ilmi koko naisen ja samalla miehen myyttinen historia niin kuin länsimainen ihminen on sen nähnyt - ja näkee vielä tänä päivänäkin. Tosin kirjoittajalla on feministinen näkökulma tähän historiaan. - Kirjassa naiset, puolijumalat ja jumalattaret ovat saaneet niskalenkin miehistä ja ovat vähitellen muuttamassa historian kulun suuntaa.

Jumalattaret ja nykynaiset ovat ystäviä keskenään ja jakavat samanlaisia kokemuksia ennen muuta miehistä, joista kirjassa puhutaan paljon. He ovat tyytymättömiä miehiin ja jumaliin, vaikka jotkut miehenpuolet heitä tyydyttävätkin kuten Ares ja Adonis.

Kirjan naishahmot ovat (suomalaisen) yhteiskunnan pohjalla siivoojina, prostituutioituina, tarjoilijoina ym. He ovat kouluttamattomia, erilaisia töitä osaamattomia eikä heillä ole muuta tarjolla kuin ruumiinsa, jota he auliisti myyvät mm. Pimp & Pimp -toimiston kautta, mitä heillä Työvoimatoimiston kautta toistuvasti tarjotaan.

Naisista yksi on nimeltään Kalla, joka on aluksi tarjoilijana mutta huonolla menestyksellä. Millaan, joka on prostituoitu, hän tutustuu ensin ravintolassa, sitten työn merkeissä. Kovin kohtalo huorasadussa on Kallalla, joka ensin itse tappaa miehen ja tulee sitten itse tapetuksi ja joutuu Haadekseen, josta hän sitten ilmeisesti Isiksen avustuksella pääsee takaisin Helsinkiin maan alta Taka-Töölöstä.

     *     *      *

Kirjan käännekohta on Kallan raaka tappo, joka saa naisenpuolet taisteluun miehiä vastaan. He saavat tarpeekseen huonosta kohtelusta. Patriarkaatin tukikohta maan alta tuhotaan ja entiset suurmiehet eliminoidaan, ja maailma alkaa välittömästi muuttua paremmaksi paikaksi elää.

Raivottaret aloittavat toiminnan levittämällä kuvia pahoinpidellystä Kallasta, mikä saa Afroditen havahtumaan tilanteeseen.  

Huoneessa istuu kolmisenkymmentä miestä pitkän pöydän ääressä. Heillä on kaikilla kommunikaattoreita, tietokoneita, älypuhelimia, kivitauluja. (..)

"Onko tämä Patriarkaatti?" Kalla huutaa.
Pitkäpartainen mies kävelee hitain askelin heidän luokseen ja kysyy: "Mitä tytöt?" Hän on nimeltään Mooses. Kalla potkaisee häntä leukaan. (..)
"No voi että, onkos meillä täällä pikkuterroristi?" kysyy Osama ja saa Muhammedin nauraa höröttämään.

Niin kuin sadut aina, tämäkin päättyy onnellisesti. Kukaan ei tosin lopussa saa ketään. Tai saa kai.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti